20180128

Läst: Kiss 1977-1980

[SHORT SUMMARY IN ENGLISH] A must look for every Kiss fan. A high quality book with great pictures. I may have some minor issues with the pacing, but all in all a truly wonderful piece of work. To not confuse anyone, this is a book of photos. There are words in it, but they’re not the main reason you should get it.

--- [PÅ SVENSKA] ---

Behövde jag verkligen en bok till om Kiss!? Ja, det gjorde jag! Lynn Goldsmiths foton av Kiss under perioden 1977-1980 är sådant varje Kiss-fan måste se. Det är en rätt stökig och förvirrad period i bandets historia. Den absoluta toppen och det plötsliga fallet utför. Peter Criss ut, Eric Carr in. Lynn Goldsmith fotograferade dem ofta och gärna under den här perioden.

För mig är höjdpunkterna inte nödvändigtvis bilderna av bandet. Istället är det bilderna som är tagna bakom scenen som får mig att haja till. Som bilden av en tom loge med fyra enkla stolar och fyra likadana runda speglar på bordet. Eller bilder av road cases (vad heter det på svenska) fyllda med kläder och prylar.

Sen är det fint att få se Genes Dynasty-dräkt i riktigt schyst bildkvalitet. Den gör sig annars så väldigt illa och ser oftast ut som om han bara virat aluminiumfolie runt kroppen. I Goldsmiths studiofoton kommer detaljerna verkligen fram.

Jag har läst att en del surar över Pauls & Genes kommentarer om Ace & Peter i den här boken. Gene & Paul var, med rätta, besvikna på Ace & Peter under den här tidsperioden av bandets karriär. Klart det lyser igenom när de tittar på de här gamla bilderna och minns hur det var då. Motsatsen vore konstigare.

Om jag har någon liten invändning mot boken handlar det om hur bilderna är ordnade. Jag föredrar kronologisk ordning i en sådan här bok. Särskilt när den handlar om så få år. Det hade varit fint att kunna följa hur de utvecklas på ett tydligare sätt. Men det är verkligen inte en detalj som borde avskräcka någon från att köpa den.

Så länge du är medveten om att det är en fotobok med väldigt lite text i blir du omöjligt besviken. Det är, som konstaterat, en fantastisk fotobok.

Inga kommentarer: